از عوارض زردچوبه هم بدانید… | تغذیه سالم

از مشکلات زردچوبه هم بدونین…

از مشکلات زردچوبه هم بدونین…

زردچوبه یکی از ادویه های محبوب در نقاط جور واجور دنیاس که خاستگاه اون به جنوب آسیا برمیگرده. زردچوبه در خیلی از دستورالعملای غذایی مخصوصا غذاهای هندی کاربرد داره.

از زردچوبه به واسطه فواید سلامت اونم استفاده می شه. مکملای زردچوبه یا کورکومین – ماده فعال اصلی زردچوبه – روند افزایشی محبوبیت خود رو دنبال می کنن.

با این وجود، بعضی افراد درباره مشکلات جانبی احتمالی مصرف بیشتر از اندازه مکملای زردچوبه و کورکومین نگران هستن.

زردچوبه چیه؟

زردچوبه با نام علمی Curcuma Longa، یه ادویه باستانی، گیاه دارویی و رنگ غذایی در خونواده زنجبیل است. ساقه های زیرزمینی اون به نام ریزوم شناخته می شن و به رنگ زرد نورانی یا نارنجی هستن. اونا معمولا خشک شده و تبدیل به پودر می شن و پر از کورکومینویدها، ترکیباتی گیاهی و عامل رنگ مشخص زردچوبه، هستن.

زردچوبه یکی از اجزا اصلی کاریای هندیه و مزه اون تلخ و تند توصیف می شه. زردچوبه کلا از کربوهیدارتا، بیشتر نشاسته و فیبر، تشکیل شده. با این وجود، مثل همه اودیه ها، زردچوبه شامل ترکیبات گیاهی و مواد مغذیه.

ترکیبات فعال اصلی در زردچوبه کورکومینویدها هستن. اونا مسئول رنگ زرد-نارنجی و بیشتر فواید سلامت این ادویه هستن. کورکومین شناخته شده ترین کورکومینوید در زردچوبه س.

علاوه بر این، پودرهای زردچوبه ها یا کورکومین تجاری معمولا شامل مواد افزودنی هستن که از اون جمله میشه به دی اکسید سیلیکون اشاره کرد.

بعضی شکلای جور واجور ارزون پودر زردچوبه ممکنه شامل افزودنیای غیر قانونی هم باشن که در برچسب مواد تشکیل دهنده به اونا اشاره ای نشده.

 

زردچوبه یه ادویه باستانی، گیاه دارویی و رنگ غذایی در خونواده زنجبیله

مردم به چه دلیل زردچوبه مصرف می کنن؟

. هم اینکه، این ماده به واسطه فواید سلامت خود استفاده میشن که کورکومین نقش اصلی رو در این مورد اجرا می کنه.

از جمله فواید مکملای کورکومین میشه به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش التهاب: التهاب طولانی با خیلی از بیماریا پیوند خورده. تحقیقات نشون دادن که مکملای کورکومین ممکنه سطوح نشانگرهای التهابی رو کم کنن.

بهتر شدن وضعیت آنتی اکسیدانی: کورکومین و دیگه کورکومینویدها آنتی اکسیدان هایی قوی هستن که ممکنه وضعیت آنتی اکسیدانی رو بهتر کنن.

بهبود کارکرد رگ خونی: تحقیقات نشون دادن که مکملای کورکومین ممکنه اتساع رگای خونی رو بهتر کنن، جریان خون رو زیاد کرده و فشار خون رو کم کنن.

کاهش خطر حمله قلبی: اونا ممکنه خطر حمله های قلبی رو هم کم کنن. ویژگیای ضد التهابی می تونن در این مورد موثر باشن.

مشکلات زردچوبه و کورکومین

مشکلات زردچوبه و کورکومین

زردچوبه و کورکومین کلا امن و بدون مشکلات جانبی جدی در نظر گرفته می شن. با این وجود، بعضی افراد ممکنه هنگام دریافت دوزهای بالا به شکل مکملا بعضی مشکلات جانبی رو تجربه کنن.

زردچوبه شامل دو درصد اگزالاته. در دوزهای بالا، این ممکنه به تشکیل سنگای کلیه در افراد مستعد منجر شه. علاوه بر این، تموم پودرهای زردچوبه تجاری خالص نیستن. بعضی از اونا ممکنه شامل مواد ارزون تر و بالقوه سمی باشن که در فهرست مواد تشکیل دهنده به اونا اشاره ای نشده.

تحقیقات نشون دادن که پودرهای زردچوبه تجاری ممکنه شامل موادی مانند نشاسته کاساوا یا جو، آرد گندم یا چاودار باشن. مصرف زردچوبه های شامل آرد گندم، جو یا چاودار موجب تشکیل نشونه هایی منفی در افراد گرفتار به نبود تحمل گلوتن یا مریضی سلیاک می شه.

بعضی پودرهای زردچوبه ممکنه شامل رنگای غذایی مشکوک باشن که واسه بهبود رنگ زردچوبه هنگام ترکیب کردن با آرد به اون اضافه می شه. یکی از رنگای پر استفاده در هند زرد متانیله که به نام زرد اسیدی ۳۶ هم شناخته می شه. تحقیقات حیوونی نشون دادن که مصرف مقادیر زیاد از زرد متانیل ممکنه موجب سرطان و آسیبای عصبی شه.

در شرایطی که آثار سمی زرد متانیل روی آدم بررسی نشده، اما به کار گیری اون در آمریکا و اروپا غیر قانونیه.

هم اینکه، بعضی پودرهای زردچوبه ممکنه از محتوای سرب بالا بهره مند باشن. سرب یه فلز سنگین حساب می شه که به طور خاص واسه سیستم عصبی سمیه.

کورکومین

مکملای کورکومین به عنوان کالاهایی امن و بدون مشکلات جانبی در دوزهای مصرفی پایین در نظر گرفته می شن. یافته های یه مطالعه نشون داد که مصرف ۴۹۰ میلی گرم کورکومین در روز واسه یه هفته هیچ آسیب جانبی به همراه نداشت. تحقیقات دیگه نشون دادن که دریافت دوزهای ۱,۲۰۰ تا ۲,۱۰۰ میلی گرم کورکومین در روز واسه دو تا شش هفته به تشکیل مشکلات جانبی رو منجر نشد.

با این وجود، بخشی کوچیکی از افراد ممکنه بعضی مشکلات جانبی ناچیز رو در دوزهای بالا تجربه کنن که از اون جمله میشه به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات گوارشی: افراد ممکنه مشکلات گوارشی ناچیز مانند نفخ، رفلاکس اسید معده و اسهال رو در دوزهای بالاتر از ۱,۰۰۰ میلی گرم تجربه کنن.

سردرد و حالت تهوع: دوز ۴۵۰ میلی گرم یا بیشتر ممکنه موجب سردرد و حالت تهوع در تعداد کمی از افراد شه.

راش پوستی: بعضی افراد روبرو شدن با راش پوستی پس از دریافت یه دوز ۸,۰۰۰ میلی گرمی یا بیشتر از کورکومین رو گزارش کردن، اما این شرایط بسیار نادر به نظر می رسه.

طی یه مطالعه مشخص شد دریافت روزانه دوزهای بسیار بالای ۲,۶۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن واسه ۱۳ هفته یا تا دو سال ممکنه موجب بعضی مشکلات جانبی جدی در موشا شه که از اون جمله میشه به بزرگ شدن اندازه کبد، لکه دار شدن خز، زخمای معده، التهاب و خطر زیاد شده سرطان روده یا کبد اشاره کرد.

الان، هیچ مدرکی وجود نداره که نشون بده مصرف سطوح پایین تر کورکومین در کوتاه مدت موجب تشکیل مشکلات جانبی جدی در آدما شه، با اینکه تحقیقات انسانی درباره آثار دراز مدت اون انجام نشده ان.

خواص و مضرات زردچوبه

چه مقدار بیشتر از اندازه حساب می شه؟

هیچ پیشنهاد رسمی واسه مصرف زردچوبه وجود نداره و بیشینه مصرف قابل تحمل هم شناسایی نشده. با این وجود، به عنوان یه قانون کلی، اندازه مصرف شما نباید از دوزهای پیشنهاد شده روی برچسب مکملا تجاوز کنه.

از طرف دیگه، بعضی دستورالعملای رسمی واسه مصرف کورکومین وجود دارن. کمیته مشترک فائو و سازمان بهداشت جهانی درباره افزودنیای غذایی، اندازه مصرف غذایی قابل قبول در روز رو سه میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن مشخص کرده. مثلا، واسه فردی با وزن ۸۱ کیلوگرم این به معنی مصرف ۲۳۹ میلی گرم در روزه.

با این وجود، یافته های یه مطالعه نشون داد که دوزهای ۳,۶۰۰ تا ۸,۰۰۰ میلی گرم در روز موجب مشکلات جانبی جدی نمی شن. مطالعه ای دیگه نشون داد حتی دوزهای واحد ۱۲,۰۰۰ میلی گرمی هم خوب تحمل شدن.

سخن پایانی

به نظر نمی رسه مکملای زردچوبه و کورکومین هیچ گونه مشکلات جانبی به همراه داشته باشن. با این وجود، بعضی افراد ممکنه مستعد ناراحتیای ناچیز مانند سردرد یا اسهال در صورت دریافت دوزهای بالا باشن.

یادتون باشه که زردچوبه های با کیفیت پایین ممکنه شامل مواد تشکیل دهنده ارزون مانند نشاسته گندم باشن که مصرف اونا موجب تشکیل نشونه هایی بد در افراد گرفتار به نبود تحمل گلوتن می شه.

جمع آوری : iranstyle.ir

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *