از عوارض و زیان های مصرف شکر مطلع شوید! | تغذیه سالم

از مشکلات و زیانای مصرف شکر واسه بدن چقدر اطلاع دارین آدمایی که علاقه مند به مصرف شیرینی جات و خوردنیای شیرین دارن در برابر چه مشکلاتی قرار دارن بد نیس از مشکلات جانبی مصرف شکر واسه بدنتون بیشتر بدونین و از زیاده روی در خوردن شیرینی جات دوری کنین راهنماییای پزشکی مهم در این مورد رو در این بخش در اختیارتون قرار میدیم با ما همراه باشین .

مصرف شکر

مصرف شکر , به طور عامیانه به تموم مواد شیرین، شکر می گن. این ماده کریستالی سرشناس از گلوکز ، فروکتوز و گالاکتوز تشکیل شده که در اول کشف اون در جنوب آسیا و آمریکا چون به صورت شربت از نیشکر عصاره گیری می شد خیلی قابل حمل و نقل گسترده نبود. تا اینکه هندیا تونستن اونو به صورت دانه های کریستالی دربیارن و به معروفیت جهانی برسانند.

خوبه بدونین شکر تا قرن هجدهم در اروپا جزو جنسای خوراکی لوکس حساب می شد و در واقع بیشتر مردم بازم از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده می کردن.

مصرف شکر

شکری که ما حالا مصرف می کنیم ماده تصفیه شده ایه که در کارخانه تموم ویتامینا، پروتئین و آنزیمای اون جدا می شه و به صورت ماده غلیظ پودری درمی آید که مصرف اون نه فقط سودی نداره بلکه مضر هم هستش.

الان شکر بدترین ماده ایه که در رژیم غذایی مدرن هست.

این ماده اثرات داغون کننده ای روی سوخت وساز بدن داره و باعث بروز بیماریای جور واجور می شه.

با این نوشته همراه باشین؛

می خوایم درباره مضرات شکر و دلایل منع مصرف اون در رژیم غذایی با شما صحبت کنیم.

۱. شکر نه فقط مواد مغذی به رژیم غذایی اضافه نمی کنه بلکه واسه دندانا هم مضره

می دونم که درباره مضرات شکر و خراب شدن دندون ها میلیونا بار شنیدین، اما این موضوع اون قدر مهمه که ارزش تکرار کردن رو داره. شکر و قند اضافی (مثل ساکاروز و شیره ذرت شامل فروکتوز بالا) در واقع یه بسته بندی کامل از کالری بدون هیچ مواد مغذیه، یعنی مصرف اون فقط و فقط کالری وارد بدن می کنه، همین و بس! چیزی که مخصوصا واسه کاهش وزن همیشه به دنبال کم کردن اون هستیم.

هیچ پروتئینی، حتی هیچ چربی لازم و ویتامین یا مواد معدنی در شکر وجود نداره.

تصور کنین وقتی ۱۰ تا ۲۰ درصد (شاید هم بیشتر) کالری دریافتی بدن از مصرف شکر باشه دچار مشکلات کلی ای از جمله کمبود مواد مغذی میشیم. از طرفی شکر واسه دندانا بسیار مضره، چون انرژی لازم واسه رشدونمو باکتریای بد دهن رو جفت و جور می کنه و محیط رو آماده می کنه تا خیلی راحت در دهن ما گشت وگذار کنن.

۲. مصرف شکر پر از فروکتوز، منتهی به پری کبد می شه

واسه اینکه خوب درک کنین مصرف شکر چقدر می تونه بد باشه،

باید اول بفهمیم این خوراکی مضر از چه عناصری تشکیل شده.

قبل اینکه شکر یا همون قند موجود در شکر از دستگاه گوارش وارد جریان خون شه، ساختار اون شکسته می شه و به دو نوع قند ساده ی گلوکوز و فروکتوز تبدیل می شه.

گلوکوز در هر سلول زنده ای هست و حتی اگه ما اونو به رژیم غذای مون اضافه نکنیم بدن اونو می سازه.

فروکتوز فرق داره و چون بدن از نظر فیزیولوژیکی به اون نیاز نداره، معمولا اونو تولید نمی کنه.

موضوع قابل توجه درباره فروکتوز اینه که این ماده به مقدار زیادی به وسیله کبد متابولیزه (دچار سوخت وساز) می شه. البته اگه مقدار کمی مواد خوراکی مثل شکلای جور واجور میوه ، مخصوصا بعد از ورزش مصرف کنیم، مشکلی در این رابطه نداریم.

فروکتوزی که به وسیله میوه ها دریافت می شه به کلیکوژن تبدیل می شه و تا وقتی که

بدن به اون نیاز پیدا کنه در کبد ذخیره می شه. در این حالت اگه گلیکوژن اضافی در کبد ذخیره شه (این مشکل بسیار شایعه) فروکتوز اضافی مجبور به چربی تبدیل می شه.

در واقع خوردن مقادیر زیاد شکر به کبد چرب و اقسام مشکلات جدی منجر می شه.

مطمئن باشین این فروکتوز اضافی نتیجه خوردن میوه زیاد نیس و در اثر خوردن شیرینیای مصنوعی شامل شکر به وجود میاد. دوستان عزیزم در این باره به یه تغییر بزرگ در رژیم غذای مون نیاز داریم، چون آدمایی که سالم و فعال هستن بیشتر از افراد غیرفعال که رژیم غذایی بدی دارن و کربوهیدرات و کالری بیشتری دریافت می کنن قند می سوزونن و بدن شون ظرفیت دریافت قند بیشتری داره.

پس باید سبک زندگی مون رو تغییر بدیم و فعالیت بیشتری داشته باشیم.

۳. ازدیاد فروکتوز در کبد به مریضی کبد چرب منجر می شه

یکی از مضرات شکر ازدیاد فروکتوز در کبده.

وقتی که فروکتوز در کبد به چربی تبدیل شد، به صورت ذرات کلسترول (VLDL) وارد بدن می شه.

اما تموم چربی به این صورت از کبد خارج نمی شه، بلکه مقداری از اون در کبد باقی می مونه.

این اتفاق می تونه نشونه هایی مثل کبد چرب بسازه.

بدیش اینه این یکی از مشکلات رو به رشد، مخصوصا در کشورای غربیه که با علائم متابولیک همراه س. تحقیقات نشون میده افراد گرفتار به کبد چرب حدودا ۲ تا ۳ مرتبه بیشتر از متوسط مردم فروکتوز مصرف می کنن.

۴. شکر باعث مقاومت به انسولین می شه و بدن رو به سمت سندرم متابلیک و دیابت پیش می بره

انسولین هورمون بسیار مهمی در بدنه که اجازه میده گلوکوز (قندخون)

از راه جریان خون وارد سلولای بدن شه تا سلولا به جای سوزوندن چربی، گلوکوز بسوزونن، چون ازدیاد زیادتر از اندازه گلوکوز در خون بدن رو مسموم می کنه. دلیل از دست رفتن بینایی در افراد دیابتی هم همین مسمومیت با گلوکوزه.

یکی از دلایل مشکل در سوخت وساز بدن که به وسیله رژیم غذایی ناجور ایجاد می شه،

توقف فعالیت انسولینه. در این حالت سلولا به سمت مقاومت در برابر انسولین پیش می رن. این مسئله بدن رو به سمت شکلای جور واجور مریضی ها از جمله سندرم متابولیک، چاقی، بیماریای قلبی و عروقی و مخصوصا دیابت هدایت می کنه.

خیلی از تحقیقات نشون میده که مصرف شکر مخصوصا مصرف زیاد اون با مقاومت به انسولین همراه س.

۵. مقاومت به انسولین ممکنه به دیابت نوع ۲ منجر شه

وقتی که سلولای بدن نسبت به اثرات انسولین مقاومت نشون میدن،

سلولای بتا در لوزالمعده مقدار بیشتری از اونو تولید می کنن و این خیلی مهمه چون قندخون بالای طولانی، آسیبای شدیدی به بدن می زنه. در آخر با زیاد شدن کم کم مقاومت به انسولین، لوزالمعده نمی تونه به درخواست بدن نسبت به تولید انسولین کافی جواب دهد.

پس نمی تونه سطح قند خون رو به اندازه کافی پایین نگه داره.

در این مرحله سطح قندخون به سرعت برق وباد بالا میره و دیابت نوع ۲ در فرد تشخیص داده میشه.

با در نظر گرفتن اینکه شکر می تونه باعث مقاومت به انسولین شه، هیچ تعجب آور نیس که خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ در آدمایی که به خوردن نوشیدنیای پر از شکر علاقه دارن، ۸۳ درصد بالاتر از بقیه باشه.

۶. شکر می تونه سرطان زا باشه

سرطان یکی از دلیلای اصلی مرگ و میر در سراسر جهان شناخته می شه که به دلیل افزایش سلولا و رشد کنترل نشده اونا به وجود میاد. انسولین یکی از هورمونای کلیدی در تنظیم این نوع رشد سلولیه. به خاطر همین خیلی از محققان می گن که بالارفتن همیشگی سطح انسولین (که یکی از یافته های مصرف شکره) می تونه در بروز سرطان نقش داشته باشه.

علاوه براین، مشکلات متابولیکی مربوط به مصرف شکر که محرک التهابات جور واجور شناخته می شن

یکی دیگه از دلیلای بالقوه دچار شدن به سرطان شناخته می شه.

تحقیقات نشون میده آدمایی که مقدار زیادی شکر مصرف می کنن بیشتر از بقیه دچار التهابات جور واجور می شن و در برابر دچار شدن به سرطان هستن.

۷. باتوجه به اثر قند روی هورمونا و مغز، شکر می تونه باعث چاقی شه

تموم کالریا برابر تولید نمی شن.

غذاهای جور واجور اثرات مختلفی روی مغز و هورمونا کنترل کننده مصرف مواد غذایی دارن.

تحقیقات نشون میده که فروکتوز اثرات مشابه گلوکوز روی حس سیری نداره.

تو یه پروژه تحقیقاتی تعدادی از افراد مورد تحقیق، نوشیدنی شامل فروکتوز و بعضیا دیگه نوشیدنی گلوکوزدار مصرف کردن. پس از تحقیقات مشخص شد مراکز سیری در مغز مصرف کنندگان فروکتوز فعالیت بسیار کمتری داشتن و بیشتر احساس گرسنگی می کردن.

از طرفی فروکتوز فعالیت هورمون گرسنگی (گرلین) رو به اندازه گلوکوز پایین نمی آورد.

از اونجا که کالری دریافتی از شکر کافی نیس، بدن کم کم نیاز به دریافت

کالری بیشتری پیدا می کنه، در نتیجه فرد بیشتر می خوره و چاق می شه.

۸. شکر دوپامین زیادی در مغز آزاد می کنه، پس اعتیادآوره

شکر می تونه واسه خیلی از مردم اعتیادآور باشه، چون مانند

اثر بد مصرف مواد مخدر، شکر هم به عنوان جایزه در مرکز مغز دوپامین آزاد می کنه.

مشکلی که شکر و بقیه تنقلات دارن اینه که خیلی بیشتر از بقیه مواد غذایی موجود در طبیعت باعث ترشح دوپامین می شن. واسه همینه که افراد مستعد دچار شدن به اعتیاد ممکنه شدیدا به شکر و بقیه تنقلات وابسته شن.

بهتره «همه چیز در حد میونه روی» باشه. هرچند ممکنه این پیام به کام عاشقان هله هوله خوش نیاد، اما دوستان عزیزم متأسفانه تنها راه حل ترک اعتیاد، ترک اعتیاده.

۹. شکر یکی از عوامل مؤثر در چاقی بزرگ سالان و کودکانه

شکر روی هورمونا اثر میذاره و باعث می شه مغز واسه فاجعه ای به نام چاقی

نسخه ی خاص ای بپیچد. مغز روند ایجاد سیری رو کم می کنه،

در نتیجه فرد کنترل خود رو از دست میده و در خوردن زیاده روی می کنه و آدمایی که بیشتر می خورن، مستعد چاقی و اضافه وزن هستن. مهمه بدونین که

این درباره تموم گروه های سنی صدق می کنه.

تحقیقات نشون می ده بین مصرف شکر و چاقی رابطه قوی هست که همه از اون باخبر هستیم.

این موضوع به خصوص درباره کودکانی که همراه وعدای غذای شون عادت به نوشیدن

نوشابه های شیرین شده با شکر دارن، نگران کننده به نظر می رسه چون خطر چاقی

در این کودکان ۶۰ درصد بیشتر از سایرینه. اگه واقعا نیاز به کاهش وزن دارین یا عزمتونو جزم کردین لاغرتر شید بهتره با شکر خداحافظی کنین.

۱۰. این چربی نیس که کلسترول رو بالا می بره و باعث افزایش بیماریای قلبی می شه، همه چیز تقصیر شکره

واسه چندین دهه، افراد چربیای اشباع شده رو قاتل شماره یه قلب می دونستن.

اما تحقیقات جدید نشون میدن که چربیای اشباع شده بی ضرر هستن

و در واقع این شکره که به خاطر اثرات مضر فروکتوز روی سوخت وساز، بدن رو به سمت بیماریای قلبی هدایت می کنه.

تحقیقات نشون میده که ازدیاد فروکتوز منتهی به افزایش تریگلیسیرید، کلسترول بد (LDL)

متراکم و LDL اکسیدشده (کلسترول خیلی خیلی بد) می شه.

بالا رفتن سطح گلوکوز و انسولین خون چاقی شکمی رو در کمتر از ۱۰ هفته زیاد می کنه و همه اینا عوامل کلی و خطرناک بروز بیماریای قلبیه. پس عجیب نیس که تحقیقات رابطه آماری قوی بین مصرف شکر و خطر دچار شدن به بیماریای قلبی پیدا کرده باشن.

دوستان عزیزم باید تلاش کنین در مقابل مصرف شکر مقاومت کنین،

چون اضافه کردن شکر یا مصرف خوراکی های شیرین می تونه فوق العاده مضر باشه.

یادتون باشه جذب کالریای کاذب (کالری شکر) مثل اینه که نوک یه کوه یخ نشسته باشین!

چیجوری

.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *