در این پست می توانید متن کامل این تحقیق را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:

 مؤسسۀ آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد

دانشکدۀ هنر و معماری اردکان

 موضوع تحقیق:

تاریخ هنر ایرانی

 استاد راهنما:

جناب آقای اشعاری

 تهیه و تنظیم:

سمانه موسوی

الهه مروی

مقدمه

اقوام آریایی احتمالا از اوایل هزاره اول قبل از میلاد در فلات ایران ساکن شده و نام خود را بر آن نهادند. قدمت فرهنگ و تمدن در نجد ایران به چند هزار سال قبل از ورود آریاییان باز می گردد. بنابر این عنوان هنر ایرانی آثار متنوعی که از دورانهای پیشاتاریخی تا سده های اخیر در این سرزمین پهناور خلق شده اند را شامل می شود.در سراسر این مدت طولانی سنتهای دیرین و ویژگیهای ماندگاری را در هنر ایرانی می توان شناسایی کرد که متمایز کننده این هنر از سایر هنرهای جهان است.

ادوار کهن

یافته های باستانشناختی برای تشخیص و بررسی عمیق ترین ریشه های هنر ایرانی هنوز ناکافی اند.بخشی از این یافته ها شامل موارد زیر می باشد: 

1لف) تصاویر منقوش بر صخره در غارهای لرستان را شاید بتوان در زمره قدیمی ترین آثار مکشوف در فلات ایران به حساب آورد.

ب) از بقایای دوران میانه سنگی در ایران می توان به آثار به دست آمده در نواحی اطراف دریای خزر، متعلق به هزاره هفتم ق م اشاره کرد.

پ) از میانه هزاره پنجم ق م در مرکز و شمال شرقی ایران زیستگاههایی مانند تپه سیَلک (کاشان) و تپه حصار (دامغان) شکل گرفتند. ذوق هنری ساکنین سیَلک نخست در کنده کاری روی استخوان و ساختن ظروف سفالین با نقشها و رنگهای ساده جلوه گر شد. نقوش سفالینه ها که با رنگ تیره به کار رفته اند، مدارک ارزنده ای برای ریشه یابی هنر ایرانی به دست   می دهند:

ت) در دوران مفرغ در حدود هزاره سوم ق م ، شوش پایتخت پادشاهی عیلام ، عمده ترین مرکز سیاسی و تجاری محسوب می شد. عیلامیان ابتدا خط تصویری و سپس نوعی خط میخی به کار می بردند.(عیلامیان خط میخی را از سومریان اخذ کرده و به دولت هخامنشی منتقل کردند) تمدن مزبور به رغم همانندی با تمدنهای بین النهرین یعنی سومر و بابل ، از لحاظ زبان و دیگر جنبه های فرهنگی ویژگیهای مستقلی داشته است. زیگورات چُغازنبیل (نزدیک شوش) به معابد برج مانند بین النهرین شباهت دارد.فلز کاری، حجاری نقوش برجسته و ساختن آجرهای لعابدار منقوش با خصوصیات کمابیش متمایز در عیلام رایج بود.سفالینه های نخودی رنگ مکشوف در شوش در زیبایی و ظرافت مشهور جهان شده اند. دولت عیلام توسط آشوربانیپال، پادشاه قوم آشور منقرض گردید. 

 ث) در میانه هزاره دوم ق م دسته هایی از یک نژاد سفید پوست هند و اروپایی از دو سمت مشرق و مغرب دریای خزر وارد نجد ایران شدند. گروهی از شاخه شرقی به سمت دره سند سرازیر شدند. آنهایی که از غرب دریای خزر یعنی راه قفقاز به داخل ایران نفوذ یافتند متشکل از دو قبیله مهم مادها و پارسها بودند.

اولی در مرکز وشمال غریب ایران (حدود اصفهان، همدان، کردستان تا آذربایجان) و دومی کمی بعدتر در جنوب و جنوب غربی ایران(قسمتی از کرمان، فارس و خوزستان) مستقر شدند.

ج) در حدود سده 12 ق م عصر آهن در ایران پدید آمد. در لرستان تمدنی متأثر از فرهنگ و هنر عیلام شکل گرفت که در مفرغگری و آهنکاری پیشرفت بی سابقه یافت.اشیاء مفرغی و آهنی فراوانی در نواحی مختلف لرستان یافت شده اند. منشأ این اشیاء که بیشتر در مقابر و گورها کشف شده اند روشن نبوده و هنوز معلوم نشده است که چه کسانی آنها را ساخته اند. احتمال دارد توسط نخستین مادهای تازه وارد به نجد ایران به وجود آمده باشند. عمده این اشیاء شامل جنگ افزار چون شمشیر و خنجر، اشیاء آئینی با مفاهیم رمزی در اشکال جانوران مهیب و اساطیری، تندیسهای کوچک آدمی،اشیاء مخصوص اسب مانند مالبند و گردونه و لوازم آرایشی مانند سنجاق میباشد. هنر لرستان ، هنری حاوی مفاهیم رمزی و مذهبی، دارای شیوه ای زمخت و بدوی ،که مقاصد کاربردی و اعتقادی در آن به هم آمیخته است.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن تحقیق در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

از لینک زیر می توانید دانلود کنید :

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

 دانلود متن کامل تحقیق رشته هنر درباره تاریخ هنر ایرانی


دیدگاهتان را بنویسید