دانلود پایان نامه

مقیاس استرس ادراک شده و مقیاس اضطراب زونگ با خرده مقیاسهای این آزمون به ترتیب برای افسردگی66/0، استرس49/0واضطراب67/0بدست آمده است(صاحبی ، میرعبداللهی و سالاری(1380).

3-5-8- مقیاس چند وجهی کانون کنترل سلامت172
این مقیاس توسط والستون وهمکاران(1978) طراحی شده است و دارای معیار 6 گانهی لیکرت و شامل سه مولفه با عناوین کانون کنترل درونی (درجهی اعتقاد فرد به این امر که عوامل داخلی مسئول سلامت فرد است که با سوالات(1،6،8،12،17،13) مشخص میشود )، کانون کنترل سلامت بیرونی قدرت – دیگران(درجهی اعتقاد فرد به این که سلامت او به وسیله افراد دیگر تعیین میشود و با سوالات (2،4،9،11،15،16) مشخص میشود ) و کانون کنترل سلامت بیرونی شانس میباشد(شامل درجه اعتقاد فرد به این امر که سلامت او وابسته به شانس، اقبال و سرنوشت او میباشد و با سوالات (3،5،7،10،14،18) مشخص میشود). این پرسشنامه دارای فرمهای A, B, C است که در تحقیق حاضر از فرم A استفاده شده که تمام گویه ها دارای 6 گزینه و از 1 تا 6 نمرهگذاری میشود. روایی مقیاس کانون کنترل سلامت از طریق روایی سازه به شیوهی همزمان با مقیاس درونی- بیرونی راتر توسط والستون وهمکاران(1978) محاسبه شده است که برای مولفههای درونی،قدرت دیگران و شانس به ترتیب برابر59/0، 55/0، 67/0 بدست آمده است. در محاسبهی پایایی مقیاس، ضریب پایایی کودر- ریچاردسون برای هر یک از مقیاسهای درونی،قدرت دیگران و شانس به ترتیب 50/0، 61/0 و 77/0 گزارش شده است (والستون وهمکاران، 1978). ضریب پایایی نسخهی فارسی این ابزار که بر روی دانشجویان آزموده شده است، برای مولفه های درونی،قدرت دیگران و شانس به ترتیب 76/0، 56/0 و 67/0 به دست آمده (مشکی ، غفرانی پور، آزادفلاح و حاجی زاده، 1385). درپژوهش حاتم لوی سعدآبادی، پورشریفی و باباپورخیرالدین(1390) ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه برای مولفه های درونی،قدرت دیگران و شانس به ترتیب برابر 94/0، 65/0 و 90/0 بدست آمده بود. در تحقیق حاضر نیز ضریب آلفای کرونباخ برای مولفه های مذکور نیر به ترتیب87/0،86/0و69/0بدست آمد.

1.Nouwen
2.Egede
3.Lustman
4.Bongner,Morales,Post&Bruce
1.Bach
2.Forman,Herbert,Moitra,Yeomans&Geller
1.Van der Feltz-Cornelis
2.Van Bastelaar,Pouwer&Snoek
3.Sabourin,Vallis&Currie
4.Brief psychosocial Group intervention
5.Motivational enhancement therapy(MET)
6.Bond&Bunce
7.mindfulness
8.Bishop
1.Van son,Nyklicek,Pop,Pouwer
1.Harris,Mann,Philips,Bolger-Harris&Webster
2.Skinner
3.Hayes,Luoma,Bond,Masuda&Lillis

1.Lappalainen
2.Kabat-Zinn,Lipworth,Burney&Sellers
3..Randolph,Caldera,Tacone & Greak
4.Van son,Nyklicek,Pop&pouwer
5.Pouwer,Beekman,Lubach&Snoek
1.Cognitive Behavior Group Therapy(CBGT)
1.Teasdale
Motivational enhancement therapy (MET) 1.
2.Britt
3.Brief psychosocial Group intervention
1.Bradley
1.Nicholson,Kuper&Hemingway
2.Barth,Schumacher&Hermann-Lingen
3.Everson rose&Lewis
4.Self Efficacy
5. Social cognition Theory
6.Bandura
1.Problem Areas In Diabetes(PAID)
2.Waltson&Devellis
1Mindfulnes Based Cognitive Therapy
2.Douketis,Macie,Thabane&Williamson
3.Powell&Calvin
4.Kabat-Zinn
5.Segal,Williams&Teasdale
6.Ost
1.Brown&Kasser
2.Ryan&Creswell
3. Falkenstrom
4. Shapiro
1.Segal
2.Rygh&Sanderson
3.Mental Gear
4. Marsha Linehan
1.Baer
1.Crane
2. Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)
3. Dialectical Behavior Therapy
4.Linehan
5. Acceptance and Commitment Therapy
1.Mindfulness Based Relapse Prevention(MBRP)
2.Morone,Greco&Weiner
3. Sample, Reid & Miller
4.Linden
5.Murdock
6.Mentak gear
7.being
1.doing
2.Speca,Carlson,Goodey&Angen
3.Son,Nyklicek,Pop&Pouwer
1.Foley,Bailie,Huxter,Price&Sinclair
2.Distress
3.Grossman,Niemann,Schmidt&Walach
1.Surwit
2.Tattersall,McCulloch&Aveline
3.Rollnick,Miller&Butler
1.Broers
2.Spirit
3.Britt
1.Feedback
2.Advice
3..Menu
4.Empathy
5.Self-efficacy
6.Lovallo&Thomas
1. resistance of the righting reflex
2. understanding client’s motivation
3. listening to client
4. empowering client
1.Carino,Coke&Gulanick
2.Deherty&Roberts
3.Stott,Rollnick,Rees&Pill
4.Hackett
5.Smith,Heckemeyer,Kratt&Mason
1.Clark&Hampson
2.Gong&Kaciroti
3.Viner,Christie,Taylor&Hey
4.Miller,Zwedben,Diclemente&Rychtarik
1. Project MATCH Research Group
1.Marmot&Wilkinson
2.Sarason
3.Marmot
1.Wang&Fensk
2.Aalto&Uutea
3.Gillibrand&Stevenson
4.Toljamo&Hentinen
5.Pham,Fortin&Thibaudeau
6.Wen,Shepherd&Parchman
7.Albright
8.Gray-sevilla,Nava&Malacara
9.Bandura
1.Rubin&Peyrot
2.Delamater
3.Lorenz
4.Skyler&Oddo
5.Spira
6.Lorig,Sobel,Ritter,Laurent&Hobbs
7.Shepherd
8.Galatzer,Amir,Gil,Krap&Laron
9.Spiess,Sachs,Pietschmann&Prager

1.Alloway,Toth&McCargar
2.Kenardy,Mensch,Bowen,Green&Walton
3.Caditz
4.Zettler,Duran,Waadt,Herschbach&Strian
5.Misuraca,Gennaro,Lionello,Duval&Aloi
1.Bogner
2.World Health Organization
3.American Diabetes Association
4.Insulin Dependent Diabetes Mellitus

5.Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus(NIDDM)
1. Impaired Glucose Tolerance
2. Impaired Fasting Glycaemia
1. World Health Organization
1.Forsen
1.Pigment Epithelium-Derived Factor
2.Haman
1.Dansinger
1.Elliott
2.Morrison,Ragoobirsingh&Peter
3.Reactive Oxygen Species
4.Carr,Zhu&Frei
5.Sales&Pedrosa
6.Fiorina
1.Waltson&Devellis
2.Watson
1.Ursano,Epstin&Lazar
2.Denolte
3.Heck
4.Spindler,Larsen&Pedersen
5.Tziallas
6.Habra,Linden,Anderson&Weinberg
7..Molloy,Perkinsi Porras,Strike&Steptoe
8.Mols
1.Knoops
2.Aditama
3.Erfurth,Bulow,Eskilsson&Hagmar
4.Self-efficacy
5.Social cognition Theory
1. Self-doubt
2.Vandeven&Weinger
1.Lett
2.Littlefield,Craven&Rodin
1.Sarason
1. Cohen&Wills
1.Boyer&Paharia
1.Well-Being Questionnair(W-BQ)
2.Negative Well-Being(NWB)
3.Positive Well-Being(PWB)
1.Jonge
1.Bradley
2. Summary of Diabetes Self-care Activities Questionnaire(SDSCAQ)
1.Polonsky
1.Miller&Elasy
2.Lovibond
1.Multiple Health locus of control(MHLC)

فصل چهارم

یافته های تحقیق

4-1-مقدمه
در این فصل ابتدا اطلاعات جمعیت شناختی شرکتکنندگان بررسی میشود و در ادامه توصیفی از شاخص ها ومتغیرهای پژوهش به عمل می آید.
آزمون فرضیهها، وارسی سئوالهای پژوهشی و استخراج نتایج تلویحی، دیگر بخشهای این فصل را تشکیل میدهند.
سنجش شاخصهای پژوهش، درسه مرحلهی زمانی صورت گرفته است. سنجش اول برای همهی شاخص ها حکم پیش آزمون داشته است، سنجش دوم به منزلهی پس آزمون بوده است. و سنجش سوم پی گیری بوده است.سنجش اول قبل از شروع مداخلات و سنجش دوم دو هفته پس از پایان مداخلات و سنجش سوم یک ماه بعد از پس آزمون انجام شده است.

4-2-توصیف آماری متغیرها و شاخصهای پژوهش
4-2-1-آمارههای توصیفی شاخصهای سلامت روانی
4-2-1-1- کیفیت زندگی
همانطور که در جدول1 ملاحظه میشود، آمارههای توصیفی شاخص کیفیت زندگی در سنجش اول به تفکیک گروههای پژوهشی ارایه شده است. با توجه به این جدول، میزان کیفیت زندگی بین 25 تا 80 متغیر است. میانگین میزان کیفیت زندگی پاسخگویان 57 و انحراف معیار 78/18 میباشد.

جدول4-1. آمارههای توصیفی شاخص کیفیت زندگی در سنجش اول به تفکیک گروههای پژوهشی
گروهها
تعداد
(N)
حداقل (Min)
حداکثر (Max)
میانگین (M)
انحراف معیار (SD)
ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی
14
25
80
14/54
11/18
گروهی روانی اجتماعی
14
25
80
14/55
19/18
شناختی رفتاری
14
25
80
21/54
7/21
افزایش انگیزه
14
25
80
28/61
44/18
کنترل
14
25
80
82/61
04/18
کل
70
25
80
57
78/18

میانگین کیفیت زندگی پاسخگویان در گروههای پژوهشی توسط نمودار 1 نشان داده شده است. با توجه به این نمودار، بین میانگین کیفیت زندگی گروههای پژوهشی تفاوت چندانی مشاهده نمیشود. نتیجهی آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (F برابر 589/0 و sig برابر 672/0) نیز عدم معناداری تفاوت کیفیت زندگی گروههای پژوهشی را نشان میدهد.

نمودار 4-1. میانگین کیفیت زندگی گروههای پژوهشی
4-2-1-2-بهزیستی
همانطور که در جدول 2 ملاحظه میشود، آمارههای توصیفی شاخص بهزیستی در سنجش اول به تفکیک گروههای پژوهشی ارایه شده است. با توجه به این جدول، میزان بهزیستی بین 6 تا 26 متغیر است. میانگین میزان بهزیستی پاسخگویان 84/13 و انحراف معیار 37/5 میباشد.
جدول4-2. آمارههای توصیفی شاخص بهزیستی در سنجش اول به تفکیک گروههای پژوهشی
گروهها
تعداد
(N)
حداقل (Min)
حداکثر (Max)
میانگین (M)
انحراف معیار (SD)
ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی
14
8
23
78/11
9/3
گروهی روانی اجتماعی
14
8
25
78/13
6
شناختی رفتاری
14
8
25
71/12
5
افزایش انگیزه
14
9
25
57/13
5
کنترل
14
6
26
36/17
6/5
کل
70
6
26
84/13
37/5

میانگین بهزیستی پاسخگویان در گروههای پژوهشی توسط نمودار2 نشان داده شده است. با توجه به این نمودار، بین میانگین بهزیستی گروههای پژوهشی تفاوت جزیی مشاهده میشود. نتیجهی آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (F برابر 347/2 و sig برابر 064/0) عدم معناداری تفاوت بهزیستی گروههای پژوهشی را نشان میدهد.

نمودار4-2. میانگین بهزیستی گروههای پژوهشی

4-2-1-3- خودکارآمدی
همانطور که در جدول3 ملاحظه میشود، آمارههای توصیفی شاخص خودکارآمدی در سنجش اول به تفکیک گروههای پژوهشی ارایه شده است. با توجه به این جدول، میزان خودکارآمدی بین 20 تا 80 متغیر است. میانگین میزان خودکارآمدی پاسخگویان 2/49 و انحراف معیار 87/18 میباشد.

جدول4-3. آمارههای توصیفی شاخص خودکارآمدی در سنجش اول به تفکیک گروههای پژوهشی
گروهها
تعداد
(N)
حداقل (Min)
حداکثر (Max)
میانگین (M)
انحراف معیار (SD)
ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی
14
21
77
5/46
20
گروهی روانی اجتماعی
14
22
77
21/48
76/19
شناختی رفتاری
14
22
80
43/58
16
افزایش انگیزه
14
20
75
43/46
19
کنترل
14
20
75
43/46
19
کل
70
20
80
2/49
87/18
میانگین خودکارآمدی پاسخگویان در گروههای پژوهشی توسط نمودار3 نشان داده شده است. با توجه به این نمودار، بین میانگین خودکارآمدی گروههای پژوهشی تفاوت چندانی مشاهده نمیشود. نتیجهی آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (F برابر 074/1 و sig برابر 377/0) نیز عدم معناداری تفاوت خودکارآمدی گروههای پژوهشی را نشان میدهد.

نمودار 4-3. میانگین خودکارآمدی گروههای پژوهشی
4-2-1-4- نگرانیهای ناشی از دیابت
همانطور که در جدول4 ملاحظه میشود، آمارههای توصیفی شاخص نگرانیهای ناشی از دیابت در سنجش اول به تفکیک گروههای پژوهشی ارایه شده است. با توجه به این جدول، میزان نگرانیهای ناشی از دیابت بین 21 تا 80 متغیر است. میانگین میزان نگرانیهای ناشی از دیابت پاسخگویان 31/54 و انحراف معیار 72/15 میباشد.
جدول4-4. آمارههای توصیفی شاخص نگرانیهای ناشی از دیابت در سنجش اول به تفکیک گروههای پژوهشی
گروهها
تعداد
(N)
حداقل (Min)
حداکثر (Max)
میانگین (M)
انحراف معیار (SD)
ذهن آگاهی مبتنی بر شناخ

دسته‌ها: پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید