از ضد ویتامین ها چه می دانید؟ | اطلاعات دارویی

۱- این ترکیبات، گروه های ساختاری و شیمیایی مشابه ساختمون ویتامینا دارن، ولی بدون هر گونه تاثیر فیزیولوژیکی هستن. در واقع اونا به صورت یه مخالف عمل میکنن و در بیشتر موارد با مصرف همزمان با ویتامینا، ایجاد علایم کمبود می کنن.

بعضی از این نوع ضد ویتامینا، به طور صناعی ساخته شدن، مانند پیریتیامین(Pyrithiamine) که مشابه شیمیایی تیامین(ویتامین B1) است.

این نوع ترکیبات، در تحقیقات کلینیکی و تجربی روی حیوانات، از اهمیت خاص ای بهره مند هستن.

۲- بعضی از عوامل شیمیایی باعث غیرفعال شدن ویتامین می شن؛ مانند ماده آویدین(Avidin) در سفیده تخم مرغ که با اتصال به ویتامین بیوتین، اونو غیر فعال می سازه، پس سفیده خام تخم مرغ، بیوتین رو خنثی و خنثی می کنه.

۳- ترکیباتی که باعث تخریب ویتامینا می شن، مانند آنزیم تیامیناز که باعث تجزیه و تخریب تیامین می شه.

در ادامه به طور خلاصه به ترکیباتی که فعالیت ضد ویتامینی در برابر شکلای جور واجور وتیامینا دارن، می پردازیم:

* تازگیا گزارش شده که بعضی از بیوفلاوونوئیدها مانند کوئرستین و روتین می تونن باعث غیر فعال شدن تیامین شن.

* بعضی از مواد خوراکی مانند ماهی(ماهیا فلس دار)، صدفا، بعضی از شکلای جور واجور توتا و کلم قرمز دارای آنزیم ویرون کننده تیامیناز هستن، ولی با پخت اونا، آنزیم مزبور از بین میره. می تونیم بگیم که آنزیم نام برده مخصوصا در ماهیا آب شور خام پیدا میشه.

* امروزه هم به دلیل مصرف زیاد آنتی بیوتیکا، مخصوصا بلع اونا از راه دهن و به دلیل اثر مُضر اونا روی باکتریای روده، خطر بروز آویتامینوز (کمبود ویتامین) هست.

* میوه درخت آکی (Ackee) که به وسیله مردم جامائیکا مصرف می شه، شامل ماده ای به نام هیپوگلیسین A هستش که به عنوان بازدارنده متابولیسم ریبوفلاوین، اثر ضدویتامینی در برابر ریبوفلاوین داره.

* در کتون یه عامل ضد ویتامین B6 (پیریدوکسین) به نام ۱- آمینو- د- پرولین، شناسایی شده.

* هم اینکه داروی ضد آسم تئوفیلین در برابر ویتامین B6 اثر ضد ویتامینی داره.

* طوری که میدونیم وجود اسید پاراآمینوبنزوئیک واسه رشد خیلی از باکتریا لازمه، در حالی که مشتقات پاراآمینوفنیل یا سولفامید یا سولفانیلامید باعث کاهش این فعالیت می شه.

* مقادیر زیاد ویتامین E می تونه مانع تبدیل بتا کاروتن (پرو ویتامین A) به ویتامین A شه.

* از طرف دیگه در روغنای سرخ کردنی (مخصوصا روغنایی که چندین بار واسه سرخ کردن غذاها به کار رفته ان) یه جور ضد ویتامین A ایجاد میشه.

* سویای خام شامل آنزیم لیپواکسیدازه که باعث اکسیداسیون و تخریب کاروتن می شه.

* سیترال، دیگه ضد ویتامین A هستش که در روغن مرکبات هست و از اون جایی که عامل مزبور در خیلی از منابع خوراکی مانند آب پرتقال و مارمالاد هست، شاید مصرف زیاد این مواد می تونه مشکلاتی رو ایجاد کنه.

* از اون جایی که سویای خام موجب بروز نرمی استخون می شه و با اضافه کردن ویتامین D به سویای خام تا حدی از این آسیب کم میشه، مشخص می شه که سویای خام شامل مواد ضد ویتامین D هستش.

* مقادیر زیاد روغن جگر ماهی در برابر ویتامین E دارای اثر ضد ویتامینیه.

* هم اینکه لوبیای خام شامل عناصریه که خاصیت ضد ویتامین E دارن.

* در یونجه هم یه عامل بازدارنده ویتامین E شناسایی شده.

* داروهای دی کومارین و وارفارین در مقابله با ویتامین K اثر ضد ویتامینی دارن.

* بعضی از قسمتای گیاهان در حال فاسد شدن شامل شکلای جور واجور ضد ویتامینا هستن. دی کومارین که در شبدر شیرین فاسد شده پیدا میشه، خاصیت ضد ویتامین K داره.

* تازگیا معلوم شده که عنصر آهن می تونه ویتامینا مخصوصا ویتامینای آنتی اکسیدان (ویتامینC  وE ) رو نابود سازه.

در آخر اینجور نتیجه گیری می شه که هر چند عوامل ضد ویتامینی به خودی خود سمی نمی باشن، ولی می تونن به دلیل ایجاد تداخل با کارکرد یا جذب مواد مغذی و ویتامینا مشکلاتی رو به وجود بیارن.

با مطالعه مبحث ضد ویتامینا انگار این پدیده عمومیت بیشتری پیدا کنه و به خیلی از ویتامینا هم گفته شه. واسه همینه که شکلای جور واجور آویتامینوزها و مشکلات از دست دادن ویتامینی حتی در اشخاصی که غذاهای غنی از ویتامینای جور واجور رو مصرف می کنن، دیده می شه.

دکتر محمد مهدی کاشفی الاصل – داروساز

دنیای تغذیه –

*

منبع : tebyan.net

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *