از عدس تا چای ریبوس: بی دغدغه میل کنید | چاقی

از عدس تا چای ریبوس: بی نگرانی بخورین

در این مطلب ۸ ماده غذایی به درد بخور که می تونین با خیال راحت به برنامه غذایی تون اضافه کنین رو معرفی می کنیم. لطفاً از این مواد غذایی زیاد استفاده کنین.

فاطمه مهدی پور – بخش تغذیه و آشپزی تبیان

از عدس تا چای ریبوس: بی نگرانی بخورین

خیلی از آدما به دلیل سن و سال یا مراقبت از تناسب اندام و چیزای دیگه ای به جز اینا به سراغ مواد غذایی چرب، شیرین یا شور نمی رن. باید بدونین که از همون جوونی باید مراعات کرد و دچار زیاده روی و کوتاهی نشد. حالا خوبیش اینه تعداد مواد غذایی که بدون تحمیل چربی یا قند و چیزای دیگه ای به جز اینا به سلامتی و تناسب اندام ما کمک می کنن کم نیس. در این مطلب ۸ ماده غذایی به درد بخور که می تونین با خیال راحت به برنامه غذایی تون اضافه کنین رو معرفی می کنیم. لطفاً از این مواد غذایی زیاد استفاده کنین.

عدس: انرژی بگیرین بدون چربی

هرچند تموم حبوبات در هر ۱۰۰ گرم حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوکالری دارن اما به دلیل شاخص گلیسمی پایینی که دارن زمینه چاقی رو جفت و جور نمی کنن و در عین حال اندازه زیادی مواد معدنی و دیگه ریزمغذیا رو به بدن می رسونن.

پیشنهاد می کنیم سوپ سبزیجات رو در منزل جفت و جور کرده و با سبزیجات معطر و ادویه های دلخواه بدون اضافه کردن چربی اونا رو خوش طعم کنین

حبوبات باعث تأمین انرژی طولانی یه مدت واسه بدن می شه و دیگه احتیاجی نیس به سراغ ناخنک زدن و ریزه خواری برید. این مواد غذایی منبع خوب پروتئین هستن و در عین حال چربی به بدن نمی رسونن. در بین حبوبات بهترین گزینه واسه دریافت انرژی عدسه. البته نباید از نخود و لوبیاها غافل شید. پیشنهاد می کنیم عدسی واسه صبحونه رو یادتون نره و از هر موقعیتی واسه طبخ غذا با عدس و دیگه حبوبات بهره ببرین.

سیب: شیرینی کم، سیری دراز مدت

میوه ها شامل اندازه کافی قند هستن طوری که هر سهم غذایی از اونا به صورت میانگین برابر ۴ حبه قند هستن. اما بعضی از این میوه ها شامل کربوهیدرات کمتری هستن پس کالری اونا هم کمتر و می تونین با خیال راحت نسبت به مصرف اونا دست به کار شین. سیب یکی از همین میوه های کم کالری است. درسته که سیب یه میوه شیرین حساب می شه اما به دلیل پکتین موجود در اون باعث ایجاد احساس سیری دراز مدت شده و اجازه نمی ده به سمت خوردن هله هوله برید.

پنیر سفید ۰% چربی: پر از پروتئین سیرکننده

پنیر سفید کم چرب بدون اضافه کردن مربا یا عسل میشه یه ماده غذایی سالم دونست. چون این پنیر حدود ۹ تا ۱۰ درصد پروتئین سیرکننده داشته و بدون چربیه. اندازه کربوهیدرات این پنیر هم کم تخمین زده شده. با مصرف ۱۰۰ گرم از این پنیر کمتر از ۵۰ کالری دشت می کنین.
به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مصرف لبنیات در روز بیشتر از ۳ تا ۴ سهم غذایی نباشه چون مازاد کلسیم در بدن در دراز مدت مخصوصا واسه قلب مضره.

پرتقال: قند کمتر و ویتامین بیشتر

پرتقال یکی از مرکبات پرطرفدار و از دوستان لیموترش و گریپ فروت و چیزای دیگه ای به جز اینا س. کلا مرکبات شامل کربوهیدرات کمی هستن و پس میشه اونا رو با خیال راحت مصرف کرد. پیشنهاد می کنیم که مصرف میوه های شیرین تری مانند موز و انگور رو به روزانه یه سهم غذایی محدود کنین. یادتون باشه که انگور از حدود ۲۰ درصد قند تشکیل شده.

سوپ سبزیجات: بدون چاقی سیرتان می کنه

کدو کم کالری و پر از فیبرها و ویتامینا هستش و شما می تونین بدون نگرانی و سرزنش کردن خودتون ازش استفاده کنین. شما می تونین یه بشقاب رژیمی و در عین حال مغذی از کدو، کاهو، سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلما، خیار و هم اینکه فلفل دلمه ای جفت و جور کنین

سوپ سبزیجات از سبزیجات جور واجور جفت و جور می شه و به خاطر همین کم کالریه. خوردن یه پیاله بزرگ از این سوپا باعث پر شدن معده شده و جای کمتری واسه دریافت مواد غذایی پرکالری می مونه. پیشنهاد می کنیم سوپ سبزیجات رو در منزل جفت و جور کرده و با سبزیجات معطر و ادویه های دلخواه بدون اضافه کردن چربی اونا رو خوش طعم کنین. اگه سوپ مصرفی تون رو از اجناس آماده جفت و جور می کنین حتماً روی برچسب اونو به دقت بخونین. چون این سوپای آماده معمولاً شامل خامه و مواد پرچرب هستن.

کدو: یه سبزی لاغر کننده

کدو کم کالری و پر از فیبرها و ویتامینا هستش و شما می تونین بدون نگرانی و سرزنش کردن خودتون ازش استفاده کنین. شما می تونین یه بشقاب رژیمی و در عین حال مغذی از کدو، کاهو، سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلما، خیار و هم اینکه فلفل دلمه ای جفت و جور کنین.
حتماً میدونید که مصرف این سبزیجات به صورت خام اثر سیرکنندگی بیشتری دارن چون لازمه که خوب اونا رو جویید. اما با این حال فیبرهای موجود در اونا ممکنه باعث تحریک دستگاه گوارشتان شه. پس اگه روده هاتون حساسه بهتره که این سبزیجات رو به صورت پخته بخورین. یادتون باشه که پختن این مواد غذایی هم خیلی با اهمیته. پس نباید در طبخ اونا از روغن زیاد استفاده کنین. یادتون باشه که بخارپز کردن و یا به کار گیری مقدار کمی روغن زیتون و اضافه کردن چاشنیای دلخواه بهترین روش طبخ و مصرف اونا هستش. یادتون باشه که بعضی از سبزیجات مانند سیب زمینی، نخودفرنگی، آرتیشو و چیزای دیگه ای به جز اینا به خونواده سبزیجات نشاسته ای تعلق دارن و کربوهیدرات بیشتری دارن.

تمشک: بخورین و لذت ببرین

اگه عاشق میوه های قرمز هستین خوشحال باشین. این میوه ها شامل کربوهیدرات کمی هستن پس پرکالری به حساب نمیاد. پس می تونین با خیال راحت تر از اونا استفاده کنین. در بین این میوه های قرمز تمشک و هم اینکه توت فرنگی شامل حدود ۶ درصد قند هستن. می تونین با خیال راحت از این میوه ها استفاده کرده و از خواص عالی اونا بهره مند شید. البته یادتون نره که گیلاس جزو میوه های قرمز شیرینه. پس نباید در مصرف اون دچار زیاده روی شید.

چای رویبوس: نوشیدنی سالم واسه هر وقتی از روز

چای رویبوس و همین طور اون جزو نوشیدنیایی هستن که بدون اضافه کردن قند می تونین با خیال راحت بخورین. این نوشیدنی باعث برطرف کردن دل ضعفهای بین روز می شه و البته ویتامین و آنتی اکسیدان زیادی هم به بدن میرسونه. چای رویبوس جزو چایای بدون تئینه پس خاصیت محرکی کمتری داره و شما می تونین در هر ساعتی از روز که بخواین از اون بخورین. این چای واسه سلامت پوست و بالا بردن سوخت و ساز بدن خوبه.

.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *