از عفونت ادراری بدانید | بیماری

اگه هنگام ادرار کردن دچار سوزش میشین و یا بدتر از اون دفع ادرار با لکه های خون همراه س، بدون این دست اون دست کردن به دکتر مراجعه کنین و اونو جدی بگیرین، چون که ممکنه به عفونت دستگاه ادراری گرفتار شده باشین. عفونت ممکنه در هر کدوم تیکه از دستگاه ادراری که وظیفه اون حذف و فیلتر ضایعات بدنه، اتفاق بیفته زنان بیشتر از مردان مستعد دچار شدن به عفونتای باکتریایی هستن، چون دستگاه ادراری اونا کوچیک تر و امکان تهاجم و افزایش باکتری خیلی زیاده. در خیلی از مواقع عفونت دستگاه ادراری بسیار جدی و خطرناک هستش. تخمین زده می شه که حدود ۵۰درصد از خانوما دست کم یه بار در طول زندگی عفونت دستگاه ادراری رو تجربه می کنن، ولی حالا خوبیش اینه این عفونتا با آنتی بیوتیکا درمان می شن.

چیجوری عفونت اتفاق می افته

کلا این عفونتا به وسیله میکروبا و باکتریا درست می شن. این باکتریا از روده که نزدیکی مهبل و مقعد قرار دارن، وارد مثانه می شن و اگه در این مرحله درمان نشن، میکروارگانیسما به سمت بالا حرکت می کنن و مثانه رو آلوده می کنن و اگه بازم درمان انجام نشه، در این مرحله اونا وارد کلیه ها می شن و اونا رو عفونی می کنن.

عوامل خطر

جنسیت: زنان بیشتر از مردان در برابر آلودگی قرار دارن، چون همونطور که گفتیم، مجاری خروج ادرار اونا بسیار نزدیک به مقعد و در نتیجه احتمال ورود باکتری به مثانه بیشتره. فعالیت جنسی: در حدود ۷۵ تا ۹۰درصد از موارد، به وجود اومده به وسیله روابط جنسیه. به کار گیری قرصای ضد بارداری: زنائی که دائم از قرصای ضد بارداری استفاده می کنن. بیشتر در برابر دچار شدن به عفونتای ادراری قرار می گیرن.

یائسگی: کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی هم ممکنه منتهی به عفونت ادراری شه. علاوه بر همه این عوامل خطر، بعضی شرایط پزشکی هم احتمال دچار شدن به این مریضی رو بیشتر می کنن که بعضی از اونا عبارتند از: دیابتسنگ کلیه– بی حرکت موندن به مدت طولانی به دلیل شکستگی لگن و یا هرگونه مشکلات پزشکی دیگه – بارداری – بی اختیاری روده- مشکل در تخلیه مثانه به طور کامل – بزرگ شدن پروستات و یا هر عامل دیگری که جریان ادرار رو بسته کنه- عمل جراحی

نشونه های دچار شدن به عفونت ادراری

اضطرار به ادرار کردن تکراری، حتی پس از تخلیه مثانه- احساس سوزش هنگام دفع ادرار– ناراحتی و یا فشار در قسمت تحتانی شکم- درد در ناحیه لگن و پشت- تب گاه به گاه- تهوع و استفراغ– تب ولرزی که بیشتر از دو روز طول بکشه.

علائم عفونت کلیه: وجود خون در ادرار– بد بو شدن ادرار

درمان عفونت ادراری: موثرترین روش در درمان عفونتای دستگاه ادراری، به کار گیری آنتی بیوتیک هاست که حتماً باید به وسیله دکتر تجویز شه. – زنائی که از عفونت مثانه رنج می برن، باید پس از تماس جنسی یه دوز آنتی بیوتیک مصرف کنن. -در مورد عفونتای شدید کلیوی ممکنه نیاز به مداخلات دارویی و حتی بستری شدن در بیمارستان باشه. -در طول روز، زیاد مایعات بخورین و مصرف مواد غذایی شامل آنتی اکسیدان مثل گیلاس و گوجه فرنگی رو یادتون نره.

پیشگیری

هیچ وقت ادرار کردن رو به تأخیر نیاندازید. همیشه به درستی خودتون رو تمیز کنین و از جلو به سمت عقب خود رو بشورید تا باکتریا وارد دستگاه ادراری نشن. از اسپری و یا عطر زنونه در دستگاه تناسلی استفاده نکنین. خوردن آب آلبالو و آب نارگیل به کشتن باکتری در دستگاه ادراری کمک می کنه. الکل و کافئین با تحریک مثانه احتمال دچار شدن به عفونت رو زیاد می کنن. از پوشیدن لباسای تنگ و شورتای نایلونی به مدت طولانی دوری کنین. مصرف آلرژنا، نگهدارندها و افزودنیا رو کم کنین. به جای گوشت قرمز، ماهی و سویا بخورین. دست کم نیم ساعت و ۵ بار در هفته ورزش کنین. چای سبز به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی، ایمنی رو زیاد می کنه. بعضی کمبو دای تغذیه ای ایجاد کننده عفونت مجاری ادراری هستن، ریزمغذیایی مثل منیزیم، کلسیم، روی، سلنیوم و ویتامین C، اسیدهای چرب امگا ۳ رو حتماً در رژیم غذایی خود بذارین. مراقب علائم اولیه عفونتا باشین و دست کم هرساله یه بار به دکتر مراجعه کنین تا مطمئن شید به هیچ مریضی گرفتار نیستین. عفونت ادراری با اینکه ناراحت کننده س، ولی قابل درمانه و با در نظر گرفتن ریزه کاریا و اصول گفته شده قابل پیشگیریه. پس اصلاً نترسین.

چیجوری ورزش می تونه وضعیت رو بهتر کنه

حتی اگه گرفتار به التهاب مفاصل هستین، می تونین بازم فعال باشین. تلاش واسه ورزش کردن و فعال بودن در بین درد به نظر نشدنی می رسه، به خصوص آدمایی که دچار التهاب مفاصل هستن همیشه جنب و جوش و فعالیت رو واسه خود یه رویا می دونن. بیشتر آدما به اشتباه تصور می کنن که با داشتن ورم مفاصل، ورزش غیر ممکنه، اما برعکس افراد دچار التهاب مفاصل باید به طور منظم ورزش کنن تا مفاصل خود رو فعال نگه دارن.

آرتریت یا همون التهاب مفاصل از مریضی هاییه که مشخصه اصلی اون درد و محدودیت جنب و جوش مفاصل و کاهش دامنه حرکته، اما ورزش منظم باعث می شه که فعالیت بدنی داشته باشین. همه مردم تصور می کنن که با ورزش، مفاصل مبتلایان آسیب می بینه ولی باتوجه به تحقیقات گذشته ورزش روزانه و فعالیت در زندگی روزمره از تغییرات دژنراتیو در مفاصل جلوگیری می کنه و سلامتی مفاصل رو بهتر کنه. فعالیتای جسمی منظم، عضلات دور و بر مفاصل رو تقویت و انعطاف پذیر و به نوبه خود اونا رو تقویت می کنه و سفتی و درد و تورم مفاصل رو کم می کنه. ورزش با افزایش قدرت، ایستادگی و انعطاف پذیری عضلات، دامنه حرکت اونا رو زیاد می کنه. ورزش موجب تقویت استخوانا می شه و روند پوکی استخون رو کم می کنه. پوکی استخون یکی از مریضی هاییه که تراکم استخون راکاهش و استخوانا رو بیشتر در برابر شکستگی قرار میده. می تونیم بگیم که با فعالیت ورزشی نمیشه ریشه اصلی مریضی رو درمان کرد، ولی میشه درد و سفتی عضلات رو کم کرد، طوریکه خود قادر به انجام فعالیتای روزمره باشین.

اگه گرفتار به آرتریت هستین و قصد ورزش دارین، حتماً به نکات زیر توجه کنین:

حتما شروع ورزش باید تحت نظارت دکتر باشه. نوع ورزشی که انجام می دید، به مقدار توانایی شما بستگی داره و می تونین کم کم اونو هفته ای ۱۰ تا ۱۵ درصد زیاد کنین، مثلاً می تونین طول جلسات ورزش رو بیشتر کنین. می تونین با عادی ترین شکلای جور واجور ورزش مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و دو شروع کنین. شدت ورزش بستگی به مقدار پیشرفت مریضی داره، ولی بیشترً ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ورزش، ۳ تا ۵ روز در هفته کافیه. می تونین به فعالیتای تفریحی مثل شنا، رقص، باغبانی و یا هر نوع ورزش دیگه در فضای باز بپردازید. ورزشای دیگه مثل آب درمانی، یوگا و تای چی به بهتر شدن انعطاف پذیری عضلات آسیب دیده کمک می کنن. روشی مانند ماساژ لنفاوی سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه و واسه افراد گرفتار به آماس مفاصل خیلی خوبه. تغییر در روش زندگی از یه چاقی و بی حرکتی به سمت یه زندگی فعال لازمه. چاقی و بی حرکتی از عوامل اصلی ورم مفاصل هستن و تغییر در روش زندگی یکی از روشی غیر دارویی درمان آرتریته.

تلاش کنین در محل کار خود هم فعال باشین و از یه جا نشستن دوری کنین. بلند شید و واسه چند دقیقه در اتاق کار خود قدم بزنین و یا به آشپزخانه برید و یه لیوان آب بخورین. اگه پاهای شما از صندلی به سمت پایین آویزانه، همونجوریکه نشسته اید، انگشتان پای خود رو بالا و پایین ببرین و مچ پای خود رو به صورت چرخشی حرکت بدین. از نشستن و یا ایستادن دراز مدت در محل کار و یا خونه دوری کنین که می تونه فشار زیادی رو روی مفاصل، به خصوص مفاصل اندام تحتانی وارد کنه. دائم مراقب مقدار اسید اوریک خود باشین چون اسید بالا احتمال دچار شدن به آرتروز رو زیاد می کنه.

بهترین روش واسه کنترل استئوآرتریت ورزش منظمه از چمباتمه زدن دوری کنین و یه رژیم غذایی سالم داشته باشین. آرتروز مریضی افراد سن بالا نیس و حتی خیلی از نوجوانان هم به اون گرفتار می شن. ورزش کارایی بدن رو بیشتر می کنه و با کنترل وزن میشه از دچار شدن به این مریضی در دوران جوونی پیشگیری کرد. شدت آرتروز و درد مفاصل در روزای جور واجور فرق داره و مریض یه روز بیشتر و روز دیگه کمتر درد داره، پس تصور کنین که تغییر در مقدار درد به وجود اومده به وسیله ورزشه. با اینکه آرتروز محدودیتایی رو واسه مریض به وجود می آورد، ولی نمی تونه جلوی تموم تواناییش رو بگیره. تلاش کنین از بیشترین حد توانایی خود در ورزش استفاده کنین تا احساس ناتوانی نکنین. با وجود اینکه آرتروز صددرصد درمان نمی شه، ولی با تشخیص و درمان بموقع میشه از پیشرفت اون پیشگیری کرد.

آقای دکتر اکبری گیلانی

زیبــاشـو دات کام

از عفونت ادراری بدونین was last modified: نوامبر ۲۳rd, 2013 by ملیکا بینا

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *