از علت تا درمان گرگرفتگی صورت | بیماری

: گرگرفتگی صورت:

: از دلیل تا درمان گرگرفتگی صورت

گرگرفتگی از عادی ترین علامتای شایع یائسگی در زنان هستش. آمارها حکایت از اون داره که تقریبا دو سوم زنان آمریکایی در دوران یائسگی با این مشکل درگیرن. البته در بعضیا این حالت از چند سال قبل از شروع یائسگی شروع می شه و تا بعد از اونم ادامه پیدا میکنه.
در واقع، گرگرفتگی انگار احساس افزایش یهویی گرما بدن و گاه سرخ شدن و قرمزی صورت و تعریق می گن. دلیل اصلی گرگرفتگیا دقیقا مشخص نیس ولی کارشناسان می گن که بروز اینجور حالتی می تونه با تغییرات ایجاد شده در گردش خون ایجاد شه. گرگرفتگی معمولا وقتی اتفاق می افته که عروق خونی موجود در سطح پوست واسه خنک شدن متسع می شن.
در اینجور وضعیتی، بدن واسه پایین آوردن دما، عرق می کنه. بعضی زنان هم دچار ضربان قلب بالا یا لرز می شن. گرگرفتگی همراه با تعریق بیشتر شبا به سراغ خانوما میاد که به تعریقای شبونه شهره س و خوابیدن رو واسه اونا سخت می کنه و کلی شکایتا رو به دنبال داره. از دیگر مشخصه های گرگرفتگی در دوران یائسگی، سرخ شدن صورت و ناحیه گردنه.
معمولا یه وقتی که خانوما دچار گرگرفتگی می شن در افراد جور واجور فرق داره طوری که در بعضی تنها مدت کوتاهی در طول دوران یائسگی ادامه پیدا میکنه و بعضیا از خانوما هم بقیه عمر رو با این حالت می گذرونن. اما شدت گرگرفتگیا کم کم کم می َشه.
چیجوری میشه از وقوع گرگرفتگیا جلوگیری کرد؟
گرگرفتگی تقریبا بخش جدانشدنی دوران یائسگی هستش پس کار خاصی واسه جلوگیری از بروز اون نمیشه انجام داد. ولی کارشناسان فکر می کنن که با رعایت بعضی نکات میشه تا حدودی از شدت گرگرفتگیا کاست. کم کردن اندازه استرس، نبود مصرف کافئین، دوری از مصرف الکل، دوری از مصرف غذاهای پرادویه و کلا حذف ادویه از رژیم غذایی، قرار نگرفتن در برابر دمای بالای محیط و نبود مصرف دخانیات نکات ظریفی هستن که توجه به اونا می تونه واسه خانومای یائسه اهمیت داشته باشه.
از دیگر راهکارهای به درد بخور میشه به نکات زیر اشاره کرد:
خانومای یائسه باید تلاش کنن همیشه بدن خود رو خنک نگه دارن. این موضوع مخصوصا شبا از اهمیت بالایی برخورداره طوری که اتاق خواب باید خنک باشه و روزا هم از وسایل خنک کننده واسه خنک نگه داشتن محیط استفاده کنن. اونا بهتره از لباسای نازک تر و از جنس الیاف طبیعی مانند نخ استفاده کنن.
تنفس عمیق به کاهش گرگرفتگی کمک می کنه. تلاش کنین شش تا هشت بار در دقیقه به طور عمیق نفس بکشین و انگار تنفس شکمی رو انجام بدین. این کار رو صبحا به مدت ۱۵ دقیقه و عصرها هم ۱۵ دقیقه هنگام شروع گرگرفتگی انجام بدین.
ورزش روزانه رو یادتون نره. راه رفتن، دویدن، شنا و دوچرخه سواری گزینه های مناسبی هستن که می تونه در کاهش شدت گرگرفتگیا به درد بخور باشه.
دارو درمانی
یکی از عادی ترین روشای درمانی واسه گرگرفتگیای به وجود اومده به وسیله یائسگی، به کار گیری درمانای جایگزینی هورمونیه که بیشتر به خاطر کاهش شدت گرگرفتگیا تجویز می شن. مثل این داروها در خیلی از موارد مانع از بروز این حالات می شن ولی فقط در کوتاه مدت و کمتر از پنج سال باید مورد استفاده قرار گیرند و بعد از قطع دارو ممکنه گرگرفتگیا دوباره برگشت کنن پس خانومای یائسه بهتره همیشه تحت نظر دکتر باشن. درمانای جایگزینی هورمونی علاوه بر این، دیگه علائم یائسگی رو مانند خشکی ناحیه واژن و مشکلات خلق و خو رو هم بهتر می کنن.
معمولا استفاده کوتاه مدت از درمانای جانشین هورمونی مشکلات جانبی خطرناکی به دنبال دارن که از این میان میشه به ایجاد لختهای خونی و التهاب کیسه صفرا اشاره کرد. از این رو یادتون باشه که هیچوقت خودسرانه مبادرت به مصرف مثل این داروها نکرده و تحت نظر دکتر باشین.
هم اینکه کارشناسان تاکید می کنن که اگه این داروها با بدن شما موافق نباشه، بهتره از بقیه روشای درمانی واسه کم شدن نشونه های استفاده کرد. بعضی درمانای عادی که بیشتر بدون تجویز دکتر هم میشه از اونا به خاطر کم شدن نشونه های یائسگی استفاده کرد عبارتند از شکلای جور واجور ویتامین B، ویتامین E و ایبوپروفن. علاوه بر این، گروه های دیگه دارویی هم باید حتما با نظر دکتر مصرف شن.

.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *